|
Prechod z Grid karty na nové prihlasovanie do e-Služieb – najčastejšie otázky a odpovede
VIDEO NÁVOD: Prihlásenie mobilom a heslom do e-Služieb Sociálnej poisťovne
Sociálna poisťovňa dňa 31. marca 2022 ukončuje platnosť Grid kariet a klienti sa budú do jej e-Služieb prihlasovať už len elektronicky a bezpečnejšie. Ak sa v súčasnosti do e-Služieb prihlasujete pomocou Grid karty, vyberte si jednu z možností:
Grid karty sa pre prihlásenie už nebudú používať. Ide o starší bezpečnostný prvok, ktorý nezodpovedá moderným štandardom pre ochranu osobných údajov. Prihlásenie pomocou mena, hesla a aplikácie je oproti Grid karte pre klientov komfortnejšie a hlavne bezpečnejšie. Profil v e-Službách si budú môcť spravovať sami a jednoducho si zmenia i heslo alebo aktivujú nové v prípade zabudnutia. Nemusia preto navštevovať pobočku Sociálnej poisťovne. Získajú tak modernejší, bezpečnejší a rýchlejší prístup do e-Služieb a lepšiu kontrolu nad ním. Bezpečný prístup a spravovanie svojho profilu v e-Službách majú k dispozícii aj klienti, ktorí sa budú prihlasovať pomocou elektronického občianskeho preukazu. Tým, ktorí už v súčasnosti využívajú tento prístup, sa v prihlásení do e-Služieb nič nemení. Sociálna poisťovňa k prechodu na nové prihlasovanie do e-Služieb pripravila pre klientov najčastejšie otázky a odpovede.
1. Prečo Sociálna poisťovňa prichádza s novým spôsobom prihlásenia do e-Služieb? Kľúčovým dôvodom je bezpečnosť. Sociálna poisťovňa je povinná zabezpečiť adekvátnu ochranu osobných údajov vás – klientov, ktorá spĺňa súčasné štandardy. A Grid karta už takýmto štandardom nezodpovedá. Sociálna poisťovňa takto vychádza v ústrety aj požiadavkám na širšiu elektronizáciu služieb, ktorá je nevyhnutná a musíme s ňou počítať aj v budúcnosti. Ako klient budete mať naďalej dve možnosti pre prihlásenie do e-Služieb: pomocou mena, hesla a aplikácie alebo pomocou elektronického občianskeho preukazu. Oba tieto spôsoby garantujú, že sa prihlásite bezpečným spôsobom. Sú to zároveň moderné a rýchle spôsoby prihlásenia, ktoré vám po ich aktivovaní uľahčia prístup do e-Služieb a kontrolu nad ním.
2. Ako sa mi zmení elektronická komunikácia so Sociálnou poisťovňou cez e-Služby? Komunikácia so Sociálnou poisťovňou sa vám nijako nezmení. Zmení sa len to, že sa už nebudete prihlasovať pomocou Grid karty. Nemusíte sa už obávať, že ju stratíte, alebo že niekto nepovolaný zneužije údaje z nej a získa prístup k vašim klientom, resp. ku klientom Sociálnej poisťovne (ak ste účtovníčka a máte splnomocnenie od zamestnávateľov vykonávať za nich povinnosti voči SP.). Okrem toho po aktivovaní nového prístupu a prihlásení budete môcť jednoducho odosielať dokumenty za všetkých zamestnávateľov, ktorých máte priradených k vášmu účtu, a to bez ďalšieho overovania kódov cez Grid kartu. Čiže táto zmena je zmenou k modernejšiemu, rýchlejšiemu a bezpečnejšiemu prístupu, ale aj lepšej práci s e-Službami. Nový prístup si aktivujete pomocou mena, hesla a mobilnej aplikácie alebo budete využívať doterajšiu možnosť prihlasovania pomocou elektronického občianskeho preukazu. Po aktivovaní niektorého z týchto prihlásení si klient môže spravovať svoj profil sám. Môže si zmeniť heslo v záujme ochrany pred zneužitím alebo si ho obnoviť, ak ho zabudne.
3. Môžete mi poskytnúť stručné informácie, ako si aktivovať nový prístup s menom, heslom a aplikáciou? Súčasným užívateľom s Grid kartou uľahčí aktiváciu nového prihlásenia do e-Služieb tento návod: Noví užívatelia e-Služieb, ktorí sa do nich prihlasujú po prvý raz, sa môžu prihlásiť pomocou mena, hesla a mobilnej aplikácie podľa tohto návodu: Okrem toho do e-Služieb sa môžete aj naďalej prihlasovať i s elektronickým občianskym preukazom: Pre tých, ktorí v súčasnosti využívajú elektronický občiansky preukaz, sa v spôsobe prihlásenia do e-Služieb nič nemení.
4. Ako mám postupovať, ak si chcem aktivovať nový prístup a nemám telefón pre sťahovanie aplikácií? Ak nemáte vhodný mobilný telefón, odporúčame vám využiť elektronický občiansky preukaz a prihlásiť sa do e-Služieb pomocou neho. Ak však hovoríme o novom prístupe, môžete si stiahnuť doplnok aj do počítača a využívať ten (ide o tzv. rozšírenie webového prehliadača). Tento nahradí mobilnú aplikáciu a má rovnaké funkcie (tiež nasníma QR kód a vygeneruje jedinečný kód). Môže to byť niektorý z týchto doplnkov nižšie – podľa toho, aký webový prehliadač používate: CHROME: Authenticator – Chrome Web Store (google.com) FIREFOX: Authenticator – Get this Extension for Firefox (en-US) (mozilla.org) EDGE: Authenticator – Chrome Web Store (google.com) Môžete postupovať podľa tohto návodu:
5. Ako treba postupovať, ak chceme prejsť z Grid karty na nový spôsob prihlasovania, ak sme účtovná spoločnosť, ktorá plní povinnosti voči Sociálnej poisťovni za 100 firiem? Doteraz sme fungovali tak, že prístup do e-Služieb mala len jedna účtovníčka za všetky spravované firmy a ďalšie pracovali s Grid kartami a údajmi, ktoré im poskytla (aby si rozdelili prácu). Vami zvolený postup mal nižšiu mieru bezpečnosti a nebol ani v súlade s podmienkami dohody o využívaní elektronických služieb. Aj pri aktivovaní nového prístupu (s menom, heslom a aplikáciou) platí, že každý prístup je viazaný na fyzickú osobu, aby sa zabezpečila ochrana osobných údajov všetkých klientov. To znamená, že aj v prípade vašej firmy je potrebné, aby si účtovníčky, ktoré chcú do e-Služieb vstupovať a pracovať s nimi, vybavili vlastný prístup. Každá z účtovníčok potom môže mať prístup aj pre rovnakých 100 firiem (rozdelenie práce medzi účtovníčkami je vašou internou záležitosťou). Prístup si zriadia jednoducho v pobočke Sociálnej poisťovne. Každá k tomu potrebuje splnomocnenie pre elektronické odosielanie dokumentov do Sociálnej poisťovne od firiem, ktoré im ho vystavia. Predpokladom je, že zamestnávateľ má so Sociálnou poisťovňou uzatvorenú dohodu o používaní elektronických služieb. Ide o podobné podmienky prístupu, aké využívate pri plnení povinností voči finančnej správe.
6. Zostanú mi ako účtovníčke pri prechode z prihlasovania pomocou Grid karty na nový spôsob prihlásenia do e-Služieb prístupy za firmy, zamestnávateľov ako doteraz? Čo ak mi nejaká firma pribudne? Áno, prístupy za viacerých zamestnávateľov, ktoré ste mali doteraz, vám zostanú. Ako spomíname vyššie, firmy (zamestnávatelia) vás poverujú elektronickým zasielaním dokumentov do Sociálnej poisťovne prostredníctvom splnomocnenia za predpokladu, že zamestnávatelia majú uzavreté dohody so Sociálnou poisťovňou. V prípade, že vás chce poveriť touto činnosťou ďalšia firma, je potrebné, aby s vaším súhlasom doručila splnomocnenie do pobočky Sociálnej poisťovne, ktorá vám zriadila prístup do e-Služieb. Sociálna poisťovňa priradí firmu (zamestnávateľa) v e-Službách pod váš prístup (ako fyzickej osoby). Čiže po prihlásení budete ďalej spravovať všetky firmy (zamestnávateľov) ako doteraz.
7. Ako je to so splnomocnením pre elektronické zasielanie dokumentov? Čo má obsahovať a ako ho treba doručiť? Sociálna poisťovňa akceptuje splnomocnenie od firmy (zamestnávateľa), ktorá poverí ďalšie osoby (účtovníčky, účtovníkov) plnením ich povinností voči Sociálnej poisťovni. Je potrebné, aby splnomocnenie obsahovalo identifikačné údaje:
Zamestnávateľ môže žiadať o vybavenie a doručiť splnomocnenie:
8. Čo ak som ako zamestnávateľ po rôznych zmenách stratil prehľad, ktoré osoby majú právo posielať elektronické dokumenty v mojom mene? Sociálna poisťovňa na žiadosť zamestnávateľa oznámi informáciu kto a s akým prístupovým právom má aktuálne možnosť prezerať a posielať dokumenty v jeho mene cez e-Služby. Dôležité je, aby ste ako zamestnávateľ vždy požiadali Sociálnu poisťovňu o pridanie alebo odobratie prístupu. Inak Sociálna poisťovňa nemá informáciu o tom, kedy sa spolupráca zamestnávateľa s účtovníčkou začala alebo skončila.
9. Aký bude po novom postup pri registrácii nového zamestnávateľa v Sociálnej poisťovni? Bude sa so Sociálnou poisťovňou uzatvárať dohoda o používaní elektronických služieb? Nový zamestnávateľ sa bude do Sociálnej poisťovne registrovať rovnako, ako doteraz, nič sa nemení. Ďalej bude uzatvárať aj dohodu o používaní elektronických služieb. Každý zamestnávateľ musí mať uzavretú takúto dohodu. Odporúčame mu, aby sa dobre oboznámil s podmienkami, ktoré sú súčasťou dohody a oboznámil s nimi aj účtovníčky (iné fyzické osoby) oprávnené vstupovať do e-Služieb Sociálnej poisťovne v jeho mene. Pri podpise dohody sa overia viaceré údaje. Až po podpise dohody a splnomocnenia na vstup do e-Služieb v jeho mene sa môže prvý raz prihlásiť do e-Služieb (menom, heslom a aplikáciou alebo elektronických občianskym preukazom – eID). Zamestnávateľ alebo splnomocnená osoba (napríklad účtovníčka) môžu dohodu podpísať osobne v pobočke Sociálnej poisťovne alebo zaslať cez ústredný portál verejnej správy (www.slovensko.sk) elektronicky.
10. Je potrebné najprv Sociálnej poisťovni doručiť Registračný list zamestnávateľa (osobne, poštou, resp. cez ústredný portál verejnej správy) a následne sa prostredníctvom aplikácie prihlásiť do e-Služieb? Alebo bude možné zaregistrovať sa do e-Služieb SP a už prostredníctvom nich podať aj Registračný list zamestnávateľa? Nový zamestnávateľ si tieto dve veci vybavuje súčasne – podpíše dohodu o používaní e-Služieb a súčasne vypíše a odovzdá aj registračný list zamestnávateľa. Urobí to priamo v pobočke Sociálnej poisťovne alebo dokumenty zašle cez ústredný portál verejnej správy elektronicky. Elektronickú cestu už využíva väčšina zamestnávateľov, ktorí takto zasielajú naraz oba tieto základné dokumenty. Touto cestou môže zamestnávateľ zároveň splnomocniť ďalšie osoby pre elektronické zasielanie dokumentov do Sociálnej poisťovne v jeho mene. Ak bol zamestnávateľ už v minulosti v e-Službách registrovaný a teraz je odhlásený a nepracuje s nimi, má to rovnako jednoduché. Opätovné prihlásenie si aktivuje rovno cez e-Služby (ak mu zostali prístupy a nepožiadal o ich odobratie).
11. Prečo pri novom prístupe do e-Služieb potrebujem ako účtovníčka využívať moju vlastnú e-mailovú adresu? Klient (napr. účtovníčka, konateľ), ktorému sa zriadi účet a priradí služba (odvádzateľ poistného), predstavuje vás ako fyzickú osobu. Okrem služby odvádzateľ poistného môžete získať aj iné služby, napríklad Individuálny účet poistenca a podobne. To už sú služby určené pre vás osobne, nie pre zamestnávateľa. Preto sa účet vytvára pre vás ako osobu a zadávajú sa v ňom vaše osobné údaje (mail a telefón). Nový prístup s menom, heslom, aplikáciou teda predpokladá, že klient využíva jedinečnú, vlastnú e-mailovú adresu, ku ktorej nemá prístup iná osoba (rovnako je to aj pri prihlasovaní s elektronickým občianskym preukazom, kde klient vždy využíva pre prihlásenie len svoj vlastný občiansky preukaz). Mailová adresa je teda súčasťou overenia osoby pri bezpečnom prihlásení sa do e-Služieb. Nie je možné, aby išlo o spoločnú mailovú adresu, ktorú využívajú viaceré osoby. Rovnako ani svoj mobilný telefón neposkytujeme inej osobe pre prihlasovanie sa do e-Služieb (alebo do internet bankingu banky a pod). Ak tú istú mailovú adresu využíva viacero klientov, upozorní ich na to správa v e-Službách.
Sociálna poisťovňa je pripravená zodpovedať aj ďalšie vaše otázky prostredníctvom kontaktného formulára pre e-Služby alebo telefónnych liniek +421 906 171 737, +421 2 3247 1737. Prístupy do e-Služieb zriaďujú pobočky Sociálnej poisťovne, na ktoré sa môžete obrátiť v praktických otázkach a vyriešiť si vašu konkrétnu situáciu. |