|
Ústredie Sociálnej poisťovne informujeČo si SZČO nájde v novej elektronickej službe Saldokonto05.03.2014Sociálna poisťovňa spustila novú elektronickú službu pre SZČO – Saldokonto. Je to účet, na ktorom živnostníci a ostatné SZČO vidia aktuálny stav svojich platieb poistného – či majú všetky platby v poriadku, či majú preplatok alebo nedoplatok. Na to, aby SZČO získala prístup k tejto službe, stačí navštíviť pobočku Sociálnej poisťovne a podpísať dohodu o elektronickej komunikácii medzi SZČO a Sociálnou poisťovňou. Klient službu získa bezplatne a na počkanie spolu s GRID kartou. Ak už má GRID kartu na prístup do inej služby, napr. k Individuálnemu účtu poistenca, GRID karta mu zostáva rovnaká. Do elektronických služieb Sociálnej poisťovne sa prihlási cez webovú stránku www.socpoist.sk, kde sa nachádzajú priame odkazy na konkrétne elektronické služby (v ľavom menu – podobne, ako na stránke https://esluzby.socpoist.sk.) Saldokonto sa zobrazí vo forme tabuľky, ktorá obsahuje jednotlivé položky „účtu“, to znamená koľko má klient zaplatiť a koľko zaplatil. Je zoskupená podľa období (mesiacov) od aktuálneho po najstaršie. Každé obdobie má svoj zostatok, ktorý je uvedený v stĺpci s názvom „Zostatok za obdobie v EUR“. Nad tabuľkou aj pod ňou sa nachádza celkový stav za všetky obdobia. Ukážka tabuľky Saldokonta: Klient v Saldokonte vidí okrem iného dátum, do ktorého je potrebné mesačnú platbu uhradiť – ide o stĺpec s názvom „Dátum splatnosti/úhrady“. Ako vidno v ukážke, aktuálne obdobie, čiže platbu za február (022014) má povinnosť uhradiť do 10. marca 2014 vo výške 133,42 EUR. Zároveň tento klient má nedoplatok za predchádzajúci mesiac vo výške 3,15 EUR. Nedoplatok mu vznikol preto, že si neupravil trvalý príkaz v banke po zmene minimálneho vymeriavacieho základu na prelome rokov 2013 a 2014. Spolu je teda povinný zaplatiť sumu 136,57 EUR. Túto sumu si klient nájde v hornej (i dolnej) časti tabuľky – vždy tam uvidí aktuálny stav preplatku alebo nedoplatku, resp. vyrovnaný stav pre dané obdobie. Poistné je pre SZČO splatné do ôsmeho dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, za ktorý sa platí poistné. Ak deň splatnosti poistného pripadne na sobotu a na deň pracovného pokoja, poistné je splatné v najbližší nasledujúci pracovný deň, preto v ukážke nie je dátum splatnosti 8. marca 2014, ale až 10. marca 2014. Údaje v Saldokonte sú aktualizované denne v nočných hodinách. Pri využívaní Saldokonta by klient mal rátať s časom bankového prevodu a zaúčtovania platby. Napríklad, ak si uhradí poistné včas, v správnej výške, ale neuvedie správne identifikačné údaje , nemôže očakávať zobrazenie platby vo svojom Saldokonte, pretože platba sa nedala priradiť k jeho účtu. Ak klient uhradí poistné správne, potom do 3 pracovných dní od odpísania platby z jeho účtu uvidí úhradu vo svojom Saldokonte v Sociálnej poisťovni. |