|
Etický kódex Sociálnej poisťovne
Článok 1
Úvodné ustanovenia
Etický kódex Sociálnej poisťovne je jedným z nástrojov na naplnenie strategických cieľov a dosiahnutia strategickej vízie Sociálnej poisťovne - byť proklientskou verejnoprávnou inštitúciou efektívne vykonávajúcou zákonom zverené činnosti.
Etický kódex Sociálnej poisťovne je súhrnným vyjadrením základných etických pravidiel správania sa Sociálnej poisťovne ako inštitúcie, ktorá koná vo verejnom záujme a jej zamestnancov, ktorí sa priamo podieľajú na realizácii sociálnej politiky štátu v zákonom vymedzenej oblasti. Stanovuje zásady správania sa Sociálnej poisťovne v súlade s platnými právnymi predpismi a uznávanými hodnotami, dodržiavaním ktorých chráni záujmy poistencov, zamestnancov a určuje vzťahy k vonkajšiemu prostrediu.
Dodržiavanie Etického kódexu Sociálnej poisťovne je záväzné pre Sociálnu poisťovňu a všetkých jej zamestnancov, je súčasťou plnenia ich pracovných povinností a jedným z kritérií hodnotenia ich pracovnej výkonnosti.
Článok 2
Uznávané hodnoty Sociálnej poisťovne
Sociálna poisťovňa za základné hodnoty proklamované vo svojej stratégii na roky 2011 - 2016 považuje
Článok 3
Vzťah Sociálnej poisťovne k poistencom a ostatnej verejnosti
Sociálna poisťovňa
-
upevňuje dôveru verejnosti k Sociálnej poisťovni svojou profesionalitou, nadstraníckosťou a nestranným konaním,
-
nepoužíva vo svojej činnosti prostriedky, ktoré odporujú platným právnym predpisom alebo ich obchádzajú,
-
vo vzťahu k verejnosti obhajuje záujmy Sociálnej poisťovne, ale aj jej klientov,
-
rešpektuje ľudskú dôstojnosť a zachováva mlčanlivosť vo veciach týkajúcich sa osobných údajov poistencov a ostatných občanov.
Článok 4
Vzťahy Sociálnej poisťovne k štátnym orgánom, organizáciám a médiám
Sociálna poisťovňa
-
vystupuje voči štátnym orgánom, organizáciám a médiám erudovane, zachováva svoju nezávislosť voči nim a dodržiava princíp nadstraníckosti,
-
pravdivo informuje verejnosť o svojej činnosti, o dosahovaných výsledkoch, reaguje včas na pripomienky, názory a vysvetľuje dôležité otázky a problémy,
-
vystupuje vo vzťahu k médiám prostredníctvom zamestnancov na to určených,
-
pri rokovaní s inými inštitúciami chráni predovšetkým záujmy Sociálnej poisťovne a jej poistencov.
Článok 5
Vzťah Sociálnej poisťovne k zamestnancom
Sociálna poisťovňa
-
vo vzťahu k zamestnancovi dôsledne rešpektuje ľudské práva a uplatňuje Zákonník práce a ďalšie všeobecne záväzné právne predpisy vzťahujúce sa na činnosť zamestnancov, kolektívnu zmluvu, Štatút Sociálnej poisťovne, Organizačný poriadok Sociálnej poisťovne, Pracovný poriadok Sociálnej poisťovne a Mzdový poriadok Sociálnej poisťovne,
-
rešpektuje právo na dôstojnosť zamestnanca a jeho individualitu bez ohľadu na pohlavie, manželský stav, rodinný stav, rasu, farbu pleti, jazyk, vek, vieru a náboženstvo, zdravotný stav, politické alebo iné zmýšľanie, odborovú činnosť, národný alebo sociálny pôvod, príslušnosť k národnosti alebo etnickej skupine, majetok, rod, alebo iné postavenie,
-
zabezpečuje ochranu zdravia pri práci, v rámci svojich možností zabezpečuje dodržiavanie psychohygienických zásad, vytváranie vhodných pracovných podmienok pre zamestnanca vrátane zamestnanca so zdravotným postihnutím,
-
nevedie o zamestnancovi žiadne záznamy bez jeho súhlasu, nevydáva o ňom žiadne informácie nad rámec zákona,
-
dôveruje zamestnancovi, poskytuje mu informácie o cieľoch, stratégii, rozvoji a o dosahovaných výsledkoch, ktoré sú potrebné na podporu tímového ducha inštitúcie,
-
rešpektuje právo zamestnanca na vyslovenie vlastného názoru týkajúceho sa výkonu pracovnej činnosti, zlepšenia riadenia, organizácie práce, štruktúry a vzťahov medzi zamestnancom a Sociálnou poisťovňou,
-
rešpektuje u zamestnanca ako vec osobnej slobody jeho politickú orientáciu a neobmedzuje ho v politických aktivitách, pokiaľ ich nevykonáva v pracovnom čase a v priestoroch Sociálnej poisťovne,
-
uplatňuje princíp spravodlivého odmeňovania podľa kvality, odbornosti a množstva vykonanej práce s ohľadom na tvorivý, iniciatívny a zodpovedný prístup zamestnanca k plneniu úloh v súlade s platným Mzdovým poriadkom Sociálnej poisťovne,
-
umožňuje vzdelávanie zamestnanca prispievajúce k jeho profesionálnemu rastu a zvyšovaniu a prehlbovaniu kvalifikácie v súlade s potrebou inštitúcie,
-
vytvára podmienky na pracovnú sebarealizáciu zamestnanca,
-
zabezpečuje maximálnu objektivitu pri prijímaní nových zamestnancov zohľadňujúc ich pracovné a osobnostné predpoklady na výkon pracovnej činnosti, uplatňuje zásadu rovnakého prístupu bez akýchkoľvek obmedzení, priamej alebo nepriamej diskriminácie,
-
zabezpečuje a neustále rozvíja sociálny program a sociálnu politiku, podporuje korektné vzťahy medzi zamestnancami, vzájomnú úctu, čestné konanie a aktívnu spoluprácu pri riešení pracovných úloh.
Článok 6
Vzťah zamestnanca a Sociálnej poisťovne
Práva a povinnosti zamestnanca
-
-
požiadať zamestnávateľa alebo ním poverenú fyzickú osobu o vydanie predbežného stanoviska, či určité konanie alebo nekonanie pri výkone práce vo verejnom záujme je v rozpore s povinnosťami a obmedzeniami, ktoré ustanovuje zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“),
-
predkladať návrhy zvyšujúce efektivitu práce,
-
-
-
dodržiavať Ústavu Slovenskej republiky, ústavné zákony, ostatné platné právne predpisy a vnútorné predpisy Sociálnej poisťovne a uplatňovať ich podľa svojho najlepšieho vedomia a svedomia, rešpektovať a chrániť ľudskú dôstojnosť a ľudské práva,
-
konať a rozhodovať nestranne a zdržať sa pri výkone práce vo verejnom záujme všetkého, čo by mohlo ohroziť dôveru v nestrannosť a objektívnosť konania a rozhodovania,
-
zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedel pri výkone práce vo verejnom záujme a ktoré v záujme Sociálnej poisťovne nemožno oznamovať iným osobám, a to aj po skončení pracovného pomeru; to neplatí, ak ho tejto povinnosti zbavil štatutárny orgán,
-
zdržať sa konania, ktoré by mohlo viesť k rozporu verejného a osobného záujmu,
-
nezneužívať informácie nadobudnuté v súvislosti a pri vykonávaní zamestnania vo vlastný prospech alebo v prospech blízkych osôb alebo iných fyzických osôb alebo právnických osôb; táto povinnosť platí aj po skončení pracovného pomeru,
-
zdržať sa konania, z ktorého vyplývajú neoprávnené prísľuby alebo záväzky zaväzujúce Sociálnu poisťovňu,
-
zabezpečiť hospodárne a účelné spravovanie a využívanie finančných prostriedkov a zariadení, ktoré boli zamestnancovi zverené,
-
oznámiť nadriadenému vedúcemu zamestnancovi, prípadne orgánu činnému v trestnom konaní stratu alebo poškodenie majetku vo vlastníctve alebo v užívaní Sociálnej poisťovni,
-
ooznámiť Sociálnej poisťovni, že bol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin,
-
dodržiavať bezpečnostné predpisy a chrániť informácie o vnútornej bezpečnosti informačných systémov pred zneužitím.
-
-
vykonávať činnosť, ktorou by sa významnou mierou znižovala jeho dôstojnosť vo vzťahu k vykonávanej funkcii alebo by ohrozovala jeho nestrannosť,
-
sprostredkúvať pre seba alebo inú fyzickú osobu alebo právnickú osobu obchodný styk (§ 9 „zákona“); to neplatí, ak takáto činnosť vyplýva zamestnancovi z výkonu práce vo verejnom záujme,
-
požadovať alebo prijímať dary alebo iné výhody alebo navádzať iného na poskytovanie darov alebo iných výhod v súvislosti a pri výkone práce vo verejnom záujme,
-
nadobúdať majetok od štátu, obce, vyššieho územného celku alebo Fondu národného majetku Slovenskej republiky inak ako vo verejnej súťaži alebo vo verejnej dražbe, ak osobitný predpis neustanovuje inak, s výnimkou, ak obec alebo vyšší územný celok zverejní podmienky nadobudnutia majetku; to sa vzťahuje aj na osoby blízke zamestnancovi,
-
používať symboly Sociálnej poisťovne spojené s výkonom práce vo verejnom záujme na osobný prospech, a to ani po skončení výkonu týchto prác,
-
zneužívať výhody vyplývajúce z výkonu práce vo verejnom záujme, a to ani po skončení výkonu týchto prác,
-
poskytovať nepravdivé vyhlásenia súvisiace s výkonom práce vo verejnom záujme,
-
poskytnúť svoj účet na platby súvisiace so sociálnym poistením iným osobám s výnimkou prípadov, ktoré ustanovuje zákon o sociálnom poistení.
-
Článok 7
Správanie zamestnanca k poistencom a ostatnej verejnosti
Zamestnanec vo vzťahu k poistencom a ostatnej verejnosti je povinný
-
vystupovať korektne a úctivo bez ohľadu na ich pohlavie, manželský stav, rodinný stav, rasu, farbu pleti, jazyk, vek, vieru a náboženstvo, zdravotný stav, politické alebo iné zmýšľanie, odborovú činnosť, národný alebo sociálny pôvod, príslušnosť k národnosti alebo etnickej skupine, majetok, rod, alebo iné postavenie,
-
voliť formálny, ale citlivý individuálny prístup s ohľadom na ich problémy a aktuálny psychický a fyzický stav a konať v súlade so štandardami zamestnanca Sociálnej poisťovne, ktoré tvoria prílohu Etického kódexu,
-
rešpektovať právo na slobodu informácií v súlade s platnými právnymi predpismi,
-
aktívne pristupovať k riešeniu problémov v súlade s platnými právnymi predpismi, konať ústretovo s cieľom uspokojiť právne nároky poistenca,
-
poskytovať kvalifikované odborné informácie,
-
nezneužívať ich neznalosť platných právnych predpisov.
Článok 8
Vzťahy medzi zamestnancami
1. Zamestnanec vo vzťahu k ostatným zamestnancom je povinný
-
dodržiavať zásady spoločenskej etiky bez prejavu nadradenosti,
-
zachovávať dôvernosť údajov o výške vlastných príjmov a príjmov ostatných zamestnancov,
-
udržiavať a posilňovať na pracovisku zdvorilé a korektné vzťahy,
-
ochotne spolupracovať v záujme dosiahnutia pracovných cieľov,
-
rešpektovať súkromie ostatných zamestnancov na pracovisku, aj v osobnom živote,
-
zaujímať korektný, ale nekompromisný postoj voči nedostatkom v práci ostatných zamestnancov,
-
poskytovať pomoc služobne mladším zamestnancom,
-
predchádzať konfliktom.
-
bezodkladne a konštruktívne riešiť vzniknuté konflikty,
-
byť vzorom pre ostatných zamestnancov v správaní, konaní a prístupoch k pracovným povinnostiam,
-
upevňovať dobré vzťahy medzi zamestnancami,
-
spravodlivo hodnotiť zamestnancov pri odmeňovaní,
-
poskytovať podriadeným zamestnancom včas všetky informácie a podklady potrebné na výkon ich činnosti,
-
motivovať zamestnancov k zlepšeniu výkonnosti a osobnému rozvoju,
-
byť otvorený voči pripomienkam zamestnancov.
Článok 9
Spoločné ustanovenia
1. Každý zamestnancec Sociálnej poisťovne je povinný oboznámiť sa s týmto Etickým kódexom Sociálnej poisťovne a počas trvania pracovného pomeru v Sociálnej poisťovni bezvýhradne dodržiavať jeho ustanovenia.
2. Etický kódex Sociálnej poisťovne bude zverejnený na internetovej stránke Sociálnej poisťovne a na informačných tabuliach v ústredí a v pobočkách Sociálnej poisťovne.
Článok 10
Záverečné ustanovenia
1. Zrušuje sa Etický kódex Sociálnej poisťovne číslo BA-6270/2008 zo dňa 1. mája 2008.
2. Etický kódex Sociálnej poisťovne nadobúda účinnosť 16. apríla 2012.
|