|
Úvod
> Poistné
> O čo môžete požiadať Sociálnu poisťovňu
O čo môžete požiadať Sociálnu poisťovňu
Služby, informácie, potvrdenia
Sociálna poisťovňa výrazne rozšírila rozsah služieb a informácií poskytovaných občanom, ale aj zamestnávateľom. Okrem toho v Sociálnej poisťovni na vyžiadanie získate aj rôzne druhy potvrdení, či fotokópií z oficiálnych listín. Okrem osobného riešenia záležitostí v pobočke, prioritou sa stáva elektronická komunikácia.
-
Elektronická komunikácia so zamestnávateľmi – registračné listy zamestnancov, mesačné výkazy poistného a príspevkov, výkazy poistného, mobilná aplikácia pre registráciu zamestnancov
-
Elektronický prístup k individuálnemu účtu poistenca – je určený pre všetkých občanov SR. Každý záujemca môže získať prehľad o započítaných obdobiach svojho zamestnania (poistenia), informáciu o výške vymeriavacích základov na platenie poistného, všeobecných vymeriavacích základov a osobných mzdových bodov. Pomocou týchto údajov po dosadení do kalkulačky na informatívny výpočet dôchodku si každý občan orientačne vypočíta výšku svojho budúceho starobného dôchodku. Údaje z individuálnemu účtu poistenca si občan môže zistiť aj z domu, ak si vybaví v pobočke bezplatný prístup cez tzv. Grid kartu (podobne ako v banke).
-
Centrálny informačný ponukový systém (CIPS) – pomáha sporiteľom pri rozhodovaní o najvýhodnejšej ponuke pre výplatu dôchodku z II. piliera. Sociálna poisťovňa je správcom tohto systému.
-
Saldokonto – pomocou tejto elektronickej služby si od roku 2013 živnostníci a samostatne zárobkovo činné osoby môžu sami skontrolovať, či poistné zaplatili správne, či a v akej výške majú preplatok alebo nedoplatok. Predchádzajú tak možným budúcim problémom spojeným s vymáhaním dlžných súm.
-
SMS správy a e-maily pre SZČO o nezaplatenom poistnom za uplynulý mesiac – túto službu zaviedla SP v roku 2014 a pomáha živnostníkom predchádzať problémom vyplývajúcich z vymáhania nezaplateného poistného. Ak SZČO obratom zareaguje, predíde nielen napríklad exekučnému konaniu pri vymáhaní pohľadávok, ale aj narastaniu penále.
-
SMS správy a e-maily pre zamestnávateľov o nezaplatenom poistnom a neodovzdaných výkazoch poistného – tieto služby pomáhajú zamestnávateľom predchádzať problémom vyplývajúcich z vymáhania nezaplateného poistného a neodovzdania výkazov poistného. V prípade skorej úhrady nedoplatku predídu nielen problémom pri vymáhaní pohľadávok, ale aj narastaniu penále. S platením poistného súvisí aj povinnosť zamestnávateľov zasielať aktuálne mesačné výkazy poistného.
-
Mobilná aplikácia pre zamestnávateľov na registráciu zamestnancov
– táto služba uľahčuje zamestnávateľom registráciu zamestnancov, zrýchľuje a sprehľadňuje ich predbežné prihlásenie a umožňuje kontrolu pri ich prihlasovaní do registra Sociálnej poisťovne. Je to alternatíva pre predbežné prihlásenie alebo odhlásenie zamestnanca na sociálne poistenie (úkon musí zamestnávateľ potvrdiť zaslaním riadneho registračného listu fyzickej osoby cez e-Služby Sociálnej poisťovne). Aplikácia je dostupná pre operačné systémy mobilných zariadení Android a iOS.
-
Sociálna poisťovňa oznamuje od roku 2015 živnostníkom a ostatným SZČO vznik a zánik povinného poistenia, ako aj výšku vymeriavacieho základu, výšku poistného, a to do 20 dní od vzniku tejto povinnosti.
-
Sociálna poisťovňa umožňuje elektronický prístup aj poskytovateľom zdravotnej starostlivosti – tie subjekty, ktoré uzatvorili dohodu o elektronickej komunikácii, vykazujú zdravotné výkony na účely sociálneho poistenia prostredníctvom portálu elektronických služieb Sociálnej poisťovne (e-Služby).
-
Poradenstvo pre verejnosť poskytuje Sociálna poisťovňa už tradične dlhodobo prostredníctvom svojho Informačno-poradenského centra – telefonicky, e-mailami prostredníctvom Formulára pre otázky (asi 30 tisíc odpovedí mesačne) aj osobným vybavením občana na kontaktnom mieste (vyše 5 tisíc stránok mesačne).
Žiadosti a tlačivá (Formuláre)
-
Sociálna poisťovňa na žiadosť občana spíše žiadosť o dôchodok na elektronickom formulári.
-
Pomôže občanovi naformulovať neformálnu žiadosť o dávku prípadne jej zvýšenie.
-
Pomáha občanovi s vypĺňaním tlačív a európskych formulárov, bezplatne overuje fotokópie z originálov predložených dokladov výlučne pre účely Sociálnej poisťovne, preberá od občanov potvrdenia, žiadosti, reklamácie.
Aké potvrdenia si môžete v Sociálnej poisťovni vyžiadať?
- O dátume priznania dôchodku
- O poberaní dôchodku (s aktuálnou sumou dôchodku, aj bez sumy dôchodku)
- O nepoberaní dôchodku
- O vyplatenom dôchodku za určité obdobie
- O výške vianočného príspevku
- O výške miery poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť v percentách
- O exekučných zrážkach z dôchodku
- O poberaní dávok v nezamestnanosti, úrazových a garančných dávok a tiež nemocenských dávok (vždy príslušná pobočka, ktorá dávku vypláca)
-
O nedoplatkoch na poistnom (pre SZČO, dobrovoľne poistenú osobu, fyzickú osobu, za ktorú platí štát, zamestnávateľa, občianske združenia a rôzne iné záujmové organizácie), ktoré vydáva miestne príslušná pobočka Sociálnej poisťovne
Od decembra 2019 Sociálna poisťovňa na žiadosť orgánu verejnej moci poskytuje údaje o evidovaných nedoplatkoch na poistnom na sociálne poistenie a preto nie je nutné, aby osoby toto potvrdenie od Sociálnej poisťovne žiadali a následne orgánu verejnej moci predkladali.
- O dobe poistenia (pre všetkých poistencov), zápočet rokov (pre SZČO, dobrovoľne poistenú osobu), ktoré vydáva príslušná pobočka Sociálnej poisťovne
- Potvrdenie o počte zamestnancov (pre zamestnávateľa), ktoré vydáva príslušná pobočka Sociálnej poisťovne
- Potvrdenie o tom, že ste zamestnancom u nejakého konkrétneho zamestnávateľa, ktoré vydáva príslušná pobočka Sociálnej poisťovne
- Potvrdenie o vymeriavacom základe na dôchodkové poistenie z mesačného výkazu poistného a príspevkov zamestnávateľa uvedenom v individuálnom účte poistenca, ktoré vydáva príslušná pobočka Sociálnej poisťovne
- Odpisy a fotokópie rozhodnutí na žiadosť občanov
Ak ste SZČO, dobrovoľne poistená osoba alebo poistenec štátu, miestna príslušnosť pobočky Sociálnej poisťovne sa určuje podľa vášho trvalého pobytu. Ak ste zamestnávateľ alebo jeho zamestnanec, miestna príslušnosť pobočky Sociálnej poisťovne sa určuje podľa miesta útvaru zamestnávateľa, ktorý vedie evidenciu miezd. Ak evidenciu miezd vedie iná právnická osoba alebo fyzická osoba alebo ak útvar, ktorý vedie evidenciu miezd, je mimo územia Slovenskej republiky, miestna príslušnosť pobočky sa určuje podľa sídla zamestnávateľa alebo jeho organizačnej zložky.
|